Ofte stillede spørgsmål
Affiliate system -
Hvordan kan jeg tjene penge som forhandler/sælger?
Backupmaster -
Hvad er backupmaster, og hvad kan jeg bruge det til?
-
Hvordan henter jeg min website backup ind igen (ikke MySQL) ?
-
Mail backup, hvordan fungerer dette?
-
MySQL genskabelse af data fra backup.
-
Nogen har hacket min computer og fået fat i mine passwords, kan de slette mine backups?
CGI -
Hvordan benytter jeg formmail til afsendelse af emails?
-
Hvordan laver jeg en webcounter?
CMS > Cachesystem -
Google Pagespeed module
-
Redis cache information, sikkerhed
-
Webserver versioner og eventuel server cache
-
PHP Opcache
CMS > WordPress -
Hvilken databaseserver benyttes til WordPress?
-
Hvilket bibliotek installeres WordPress i?
-
Hvordan flytter jeg min Wordpress blog fra en anden udbyder?
-
Hvordan flytter jeg Wordpress ud som hovedside?
-
Hvordan frakobler jeg plugins udenom Administrator delen i Wordpress?
-
Hvordan installerer jeg WordPress?
-
Hvordan laver jeg Wordpress fra Dansk til Engelsk?
-
Hvordan logger jeg ind til min administratordel?
-
Jeg får en fejl "500", hvad betyder det?
-
Jeg vil starte med en ny WordPress installation
-
Jeg ønsker at flytte mit WordPress website
-
Kan jeg køre mere end en Wordpress blog på mit site?
-
Min wordpress virker ikke, kan jeg få den igang igen?
-
Ydes der support til WordPress?
DNS -
DNS manager, hvor finder jeg den?
-
Flytning af dansk domæne til vores system
-
Flytning af ikke .dk domæne til vores system
-
Flytning/skift af navneserver for .dk domæne, hvordan?
-
Hvad er CNAME og A-records? Hvad bruger man MX record til?
-
Hvad er vigtigt når jeg flytter et domæne til systemet?
-
Hvad IP numre har DNS serverne?
-
Hvilke DNS servere skal jeg bruge?
-
Hvordan beder jeg om mit AUTH-ID/Skifter BILLING CONTACT/Modtager EPP kode
-
Hvordan kan jeg forwarde en http://www.domainnavn.dk til et andet domæne?
-
Hvordan rette jeg i DNS manager til Outlook 365?
-
Jeg har lige flyttet mit domæne men det peger ikke rigtigt endnu, hvorfor?
-
Jeg har min webside hos en anden udbyder, men det virker ikke, kan i hjælpe?
-
Jeg har min website hos en anden udbyder, hvad skal jeg skifte?
-
Jeg har opdateret i DNS manager, hvor lang tid tager det?
-
Jeg vil skifte navneserver for mit domæne (ikke for .dk domæner)
-
Kan jeg benytte andre DNS servere?
-
Min nye udbyder siger at i skal skifte DNS server for mit .dk, kan i det?
-
Skal skifte til en anden DNS server for mit .dk men den nye DNS er ikke godkendt, hvad nu?
-
Skift af MX record til extern mail server
-
SPF record, hvad er det og hvad kan jeg bruge det til?
-
Understøttes DKIM på serverne?
-
Hvordan peger jeg mit domæne til eksempelvis Shopify?
-
Hvad er en HTTP forwarder?
-
Kan jeg checke om de indtastninger jeg har lavet i DNS manager er korrekte?
-
Jeg vil gerne flytte et domænenavn til systemet, men det er ikke muligt, hvordan får jeg adgang til DNS serveren?
Domains og konti generelt -
DK-hostmaster og aktivering af .DK domæner/manglende aktiverings e-mail
-
Er danske tegn en god ide i domænenavne?
-
Flere domains tilknyttet til et webhotel?
-
Frakobling af nyhedsbreve?
-
Glemt mit password!? hvad nu
-
Henvendelser til supportafdeling
-
Hvordan flytter jeg et domain fra en konto til en anden?
-
Hvordan opretter jeg et webhotel/domæne til en konto men med mig/min konto som modtager af faktura?
-
Hvordan sletter jeg en konto?
-
Jeg er forhandler, men vil ikke mere modtage faktura
-
Jeg har betalt 2 gange, hvordan bringer man det iorden?
-
Jeg tror min hjemmeside er blevet hacket! hvad gør jeg?
-
Jeg vil gerne give en trediepart adgang til mit webhotels kontrolpanel, hvordan gør jeg det?
-
Kan jeg låse adgangen til kontrolpanelet fra kun kontooversigten?
-
Mit domænenavn er i "redemption" hvad betyder det og kan jeg gøre noget?
-
Når jeg retter min adresse kan jeg ikke skifte land, hvordan gør jeg det?
-
Opgradering af domain til webhotel eller flere ydelser?
-
Oprettelse af domain og webhotel
-
Opsigelse af domain og eller webhotel (cancel domain)
-
Rabatter, er det muligt at opnå det?
-
Skift af kontopassword, hvordan gøres dette?
-
Skift/rettelse af domænenavn på et webhotel, kan jeg det?
-
Verifikation af e-mail adresser for .com, .org med flere/opdatering af WHOIS
-
Viderestilling via HTML til et andet website?
-
Hosting af specielle domænetyper, kan man det?
-
Mit domænenavn er deaktiveret hos dk-hostmaster
-
Flytning af domæne fra en konto til en anden, hvordan gøres dette?
-
Venteliste domæne, jeg skal have registreret mit venteliste .DK domæne.
Email system -
Autoresponder, hvordan virker den
-
Domain spamfilter, hvordan justeres dette?
-
Externt spamfilter, kan jeg bruge det?
-
Gemmes e-mails på serveren? Fordele ved skift fra POP3 > IMAP
-
Greylisting / 451 fejl
-
Hvad er en fejl 550?
-
Hvad er forskellen på en POP3/Imap konto og en e-mailadresse?
-
Hvad hedder min POP3/Imap konto og min mail server?
-
Hvilke portnumre skal jeg benytte i mit mailprogram?
-
Hvilken type SSL skal mit mailprogram sættes til?
-
Hvis jeg fjerner en e-mail adresse fra en postkasse, forsvinder posten også?
-
Hvor mange kan jeg sætte på i CC/BCC feltet?
-
Hvordan benytter jeg WebHosting.dk's SMTP servere?
-
Hvordan opretter jeg mig i mit e-mail program?
-
Hvordan opretter jeg white/blacklists for min POP3/Imap konto?
-
Hvordan retter jeg mit webhotel/domains emailadresser?
-
Hvordan ser jeg min autoresponder og viderestilling af post?
-
Hvordan sætter jeg min mobil telefon op til at hente og sende post?
-
Hvordan ændrer jeg mit POP3/Imap password?
-
Importer e-mail fra anden udbyder eller anden mail konto
-
Jeg er ved at løbe tør for plads til min mail, hvad gør jeg?
-
Jeg har min MX record igennem en anden udbyder som f.eks softscan
-
Jeg kan ikke slette i webmail, hvordan løser jeg det?
-
Kan jeg kopiere e-mails fra en anden konto eller udbyder?
-
Mails forsvinder fra min postkasse, er der en forklaring på dette?
-
Min konto misbruges til spam, hvorfor og hvordan kan jeg forhindre det?
-
Min Mac Outlook laver pludseligt INBOX 1 1 1 1 1 1
-
Mit mailprogram henter pludseligt en masse e-mails ned, kan jeg stoppe det?
-
SMTP med windows live, Hvordan gemmer jeg mine udgående e-mails på serveren?
-
SMTP server generelt
-
Viderestilling til gmail.com eller andre postservere.
-
Webmail, hvordan fungerer det?
-
Certifikatfejl, meddelelse om at certifikat er ugyldigt
-
Outlook manuel opsætning
Faktura/betaling -
Automatisk betaling via kort, hvordan fungerer dette?
-
Firmainformation omkring MyWebToNet WebHosting A/S
-
Glemt at betale, nu er mit webhotel lukket, hvad nu!
-
Hvordan betaler jeg en faktura online?
-
Hvordan kan jeg se mine fakturaer?
-
Jeg har ikke dankort, hvordan kan jeg betale?
FTP -
WEB FTP webmanager
-
Active eller Passive FTP, og hvad med TLS/SSL? hvad skal jeg benytte?
-
Hvordan sender jeg min hjemmeside til nettet?
-
Hvordan skifter jeg mit FTP password og hvor finder jeg mit FTP brugernavn/password?
-
Hvordan uploader jeg med Iweb (Apple Mac)?
-
Hvorfor virker min FTP client lige pludseligt ikke?
-
Maksimal størrelse på filer?
-
Vores FTP client
Iphone/Ipad -
Hvordan sætter jeg mail op på min Iphone/Ipad?
MySQL information -
En af mine tabeller er crashed, hvordan retter jeg det?
-
Er der backup af mine databaser?
-
Hvad hedder min MySQL server, og hvor finder jeg informationen?
-
Hvilke versioner af MySQL har jeg?
-
Hvor meget plads har jeg til MySQL?
-
Import og eksporter af databaser, hvor finder jeg PHPMyAdmin?
-
Jeg får fejl ved importering af min database
-
Kan man slette hele sin database og starte helt forfra?
Passwordbeskyttede underbiblioteker -
Hvad kan jeg benytte biblioteket /passwd til?
-
Jeg vil gerne beskytte flere biblioteker imod adgang
PHP -
Etablering af anden version af PHP, hvordan foretages dette?
-
Hvad er memory limit og har jeg nok?
-
Hvilken version af PHP skal jeg benytte?
-
Hvor finder jeg mere information omkring PHP
-
Jeg har en fejl på mit site, kan jeg se min PHP fejllog?
-
PHP Mail og externe e-mail adresser
-
php_value i .htaccess vs .user.ini
-
Safemode/Register Globals ON eller OFF?
-
PHP > Redis
-
PHP > Redis > Egen software
-
PHP 8.2 og nyere
Spamsystem -
Afvis eksekverbare filer, kan jeg bruge dette?
-
Hvad betyder de forskellige spam levels?
-
Hvor kan jeg se hvilket land en e-mail er afsendt fra?
-
Landebaseret spamfiltrering, hvordan virker det?
-
Lokal spamfiltrering
-
Spam og stjerneemail konto
-
Søg og bloker på indhold i mail, kan man det (ikke subject/emne felt)
-
Emneblokering, hvordan virker det?
-
Domæneendelser, kan jeg blokere dette?
SSL -
Eget certifikat og LetsEncrypt, hvilken har førsteprioritet?
-
HTTP/2 er det understøttet?
-
Hvad koster det? Yder webhosting.dk support til SSL?
-
Hvilke servere virker SSL med?
-
Hvordan kan jeg viderestille fra HTTP til HTTPS automatisk?
-
Jeg får ikke et grønt SSL ikon i Chrome og IE siger der er indhold som ikke er krypteret, hvad betyder det?
-
Kan jeg køre flere domæner på samme SSL certifikat?
-
Letsencrypt, hvad hvis den automatiske fornyelse fejler?
-
mta-sts, hvordan får jeg det på mit website?
-
Hvad er SSL og hvad kan jeg bruge det til?
-
Anden vigtig information! (gælder ikke LetsEncrypt)
-
Andre udbydere eller egen server?
-
Det gratis testcertifikat, hvad kan jeg bruge det til?
-
Hvilken webserver benyttes i systemet?
-
Hvor finder jeg min .CSR ?
-
Hvor får jeg godkendt min .CSR fil og får mit certifikat (CRT)?
-
Hvor mange dage virker mit certifikat?
-
Hvordan laver jeg et certifikat?
-
Mit certifikat er nu godkendt, hvordan uploader jeg det?
-
SSL med danske og andre specialtegn?
-
Subdomains etc, kan man benytte SSL med dem?
-
Virker certifikatet med alle browsere?
-
Virker det med og uden WWW? Hvad med andre navne foran mit domænenavn
-
Hvor mange bit kryptering benyttes?
-
Hvilket abonnementtype er mindstekrav?
Statistikker og logfiler -
Hvilket statistikprogram benyttes og hvornår laves statistikker?
-
Hvordan ser en WebAlizer statistik ud?
-
Hvordan ser jeg mine statistikker?
-
Kan jeg se mine logfiler?
Subdomains -
Multialias subdomains, hvad er det?
-
Oprette et subdomain, hvordan styres dette?
-
Subdomain, hvad er det?
-
Subdomæner og SSL
-
Jeg skal bare bruge 1 subdomæne, og dette skal være seperat fra mit hovedsite
Varekategorier -
Hvilke typer varer har MyWebToNet WebHosting A/S
-
Kan i hoste en domæneendelse som jeg ikke kan bestille som domænenavn?
Websider generelt -
Cron jobs, kan jeg selv styre det?
-
Den alternative adresse, hvad bruger man den til og kan den slås fra?
-
Har jeg betalt mit .dk domænenavn til dk-hostmaster?
-
Hvor kan jeg teste hastigheden på mit website?
-
Hvordan sletter jeg alt på mit website?
-
Hvorfor virker min hjemmeside ikke?
-
Jeg har opgraderet men min hjemmeside virker ikke?
-
Maksimal størrelse på filer?
-
Manglende aktivering af .DK domæne
-
Mit site laver en fejl 500, hvad kan det skyldes?
-
Mit website er langsomt for visse kunder men hurtigt for andre, hvad kan det skyldes?
-
Jeg har mistanke om at visse filer er hackede, kan jeg bede om en oversigt?
Affiliate system -
Hvordan kan jeg tjene penge som forhandler/sælger?
Med et affiliate system vil alt salg som du skaffer blive registreret under dit unikke affiliateID i vores system.
Vores affiliate system fungerer ved at konti som oprettes i et unikt link automatisk vil blive registreret som en affiliate til din konto (som du har oprettet i dit eget navn).
Systemet holder derefter selv øje med hvor meget din kunde køber, dette kan være nye webhoteller eller opgradering af eksisterende, og beregner selv din kommission automatisk.
Man tjener penge for alle de varer ens kunde køber, dog ikke for selve domænenavn(e) som for sælges til eller under kostpris. Der er ej heller provison for eventuelle gebyrer. Provisionen beregnes udfra det salg som genereres på de konti der oprettes under dit affiliatete ID. Med salg menes der mail, webhoteller og eventuelle tillægsprodukter.
Kommissionen er 25% (dog ikke for domæner, se andetsteds) og udbetales i op til 36 måneder efter et domænenavn med mail eller webhotel er oprettet i vores system.
Hvordan kommer jeg igang?
Allerede nu kan du henvise dine nye kunder til at benytte vores affiliate system. Du logger ind i din konto fra vores forside, og trykker fanebladet
Affiliate program
Forneden ser du hvad URL du skal give dine kunder, hvad kommissionsats der er tildelt din konto og i hvor lang tid du vil modtage kommission for kunderne. Hvis kunden registrerer sig med det link der er beskrevet vil kunden automatisk tilknyttes til dit unikke affiliateID. Har du ikke en konto i forvejen kan du let oprette en helt ny konto, log derefter ind og se dit affiliateID.
Kommissionen udbetales for det kunden bruger eksklusive dansk moms.
Kommissionen vil blive beregnet kvartalsvis bagud fra betalingsdatoen for en faktura, dette er for at forhindre komplikationer i forbindelse med "chargebacks" og fakturaer som senere krediteres. Det vil som udgangspunkt betyde at kommisionen udbetales for fakturaer som er betalt til os.
Udbetaling af kommission
For at udbetale eventuel kommission skal vi faktureres for det beløb der udbetales. Udbetaling foretages kun for beløb over DKK 250.00. Udbetaling af mindre end DKK 250.00 vil blive påført et administrationsgebyr på DKK 80.00.
Hvem kan ikke benytte dette system?
WebHoteller som allerede nu er igennem en forhandler hvor forhandleren modtager faktura selv fremfor kunden, kan ikke blive en del af dette system. Webhoteller oprettet tidligere end 20 december 2008 kan ikke blive en del af dette system.
Affiliate betales kun for fakturaer der er faktureret i DKK.
Kan man bruge et banner til at skaffe kunder?
Man kan let implementere at brugere der ser ens eget website, automatisk registreres under netop dit affiliateID hvis de opretter sig i vores system og bestiller varer.
For at have et banner på sit website skal følgende kode indsættes i siden:
HUSK at ret url så dit eget ID er i URL linien, ellers vil kunderne ikke blive oprettet korrekt.
Kan jeg selv oprette mine kunder i systemet?
I kontrolpanelet, når du er logget ind med din konto, kan du se et ikon oppe i højre side (opret konto), alle konti som oprettes ved brug af ikonet vil automatisk blive tilknyttet dit affiliate ID. Ved oprettelse af kontoen vil der automatisk blive sendt en bekræftelse til den e-mail adresse som er tastet ind. Denne e-mail indeholder et Login på konto, dine kunder kan derfor selv, med det samme, logge ind og bestille det de har behov for.
[Back to top]
Backupmaster -
Hvad er backupmaster, og hvad kan jeg bruge det til?
Backupmaster baseret på at man enten bruger vores online Webftp system eller hvis mange filer, et FTP program. Generelt skal dette følges:
MySQL: Man kan hente en backup ned fra backupsystemet med Webftp, linket vil være at at se udfor hver enkelt backup der er lavet af din mysql server (filen er 1 fil og importeres i PHPmyadmin som beskrevet andetsteds).
Website filer: Website filer kan bestå af mange tusinde filer og pga. mængden af filer er Webftp ikke muligt medmindre man kun skal hente få filer. For at hente mange filer ned til sin egen computger for derefter at uploade den til serveren skal man bruge et FTP program. Mest benyttede FTP program er:
https://www.filezilla-project.org
FTP oplysninger for at hente backup ned fra backupmaster forekommer i Backup master ikonet udfor den server man vil hente ned fra, der er ligeledes en Webftp adgang hvis man bare skal kigge eller hente få filer ned.
FTP oplysningerne fil den server man skal uploade sin backup til kan man se i FTP/PHP ikonet. Ude til højre er der et Info link udfor hver server. Husk at upload til den korrekte server.
Backupmaster er et automatisk backupsystem som laver en kopi af kundens filer på kundens website og alle kundens databaser. Backup laves af alle de servere som er tilknyttet ens domænenavn, benytter man mere end 1 webserver på sit webhotel, vil systemet ligeledes lave backup af de andre server og ligge backups i seperate biblioteker for hver server, i vores systemer kan man sprede sig over flere versioner af PHP/servere, man benytter derfor forskellige fysiske servere alt efter PHP version. Backupmaster laver en kopi af alle de servere man bruger, helt automatisk.
Med Backupmaster vil man kunne hente sine data fra sin(e) webserver(e) som er backet op i op til flere uger bagude, der vil ligeledes også være en kopi af filer fra starten af måneden. På backupmaster vil der typisk være fra 3-7 hele kopier for de sidste 30 dage. Kommer man ved en fejl til at slette en fil, og opdager det 5 dage efter at filen mangler, er Backupmaster den eneste metode man har hvor man kan genskabe denne fil på, medmindre man selv jævnligt tager kopier af sit website. Moderne websites opdateres dynamisk/tit, det er derfor vigtigt at man husker selv at lave backup af sine data når man opdaterer med nyt indhold eller indhold ændres automatisk/dynamisk.
Vores normale interne (dvs til eget brug) backup-procedure er at vi laver backup af vores systemer hver eneste nat. I vores system overskriver vi den tidligere backup af pladshensyn. Det vil sige at i de fleste tilfælde har vi ikke en backup f.eks 3 dage bagude, og har vi endelig en backup, vil det koste en del timer for vores teknikere at genfinde dine data, disse skal restores fra vores backend systemer inden de kan genskabes, for en kunde der ikke har backupmaster vil dette ikke kunne laves uden at vi tager et gebyr beregnet udfra timeforbrug. Brugere glemmer normalt at lave backup medmindre det er en automatiseret process, og hvis kunden har et automatiseret backup plugin kørende, gemmer dette normalt filerne på webserveren, og det er lidt ligesom at have koden til sit pengeskab siddende på pengeskabet. Backups skal/må ikke gemmes på samme server som man har sine filer/website på. Backupmaster er en bedre ide end at man selv laver backup af sine data. Kopier vores system laver på backupmaster kan ikke slettes, ej heller selvom I backupmaster man har FTP adgang til backupserverne (sletning er frakoblet på backupserverne).
Teknisk (kort) forklaring
Backupmaster tager en kopi af de filer du har liggende på vore webservere, dette sker typisk 2-4 gange om ugen fordelt ud over ugens dage, derudover tages en kopi af alle dine databaser flere gange dagligt.
Databaser
Backupmaster laver et "dump" af alle dine databaser til en tekstfil, med denne tekstfil kan man let genetablere hele databaseindholdet og indeholder alle aktuelle data på backuptidspunktet. Der laves en kopi af alle de databaseservere som er tildelt kundens webhotel. Databasegenetablering foretages normalt med PhpMyAdmin som forefindes under fanebladet MySQL i kontrolpanelet. Databasekopier gemmes typisk i op til 90 dage hvorefter de slettes.
Hvordan henter jeg mine data?
Hentning af data lavet af webservere eller databaseservere, foretages via et FTP. Under fanebladet Backupmaster i domænets kontrolpanel, kan man se FTP adresse for den backupserver som er tildelt sit domænenavn. Der kan være flere backupmaster servere tildelt, eksempelvis vil mandag,onsdag og fredag ligge på en server, tirsdag, torsdag,lørdag på en anden og så fremdeles. Skal man bruge backups for MySQL, forefindes disse ligeledes i Backupmaster ikonet i vores kontrolpanel, MySQL Backes op af et andet backupsystem end websitet og både backupservernavn og loginnavn er anderledes når du skal logge ind via dit FTP program.
Filerne er opdelt i underkataloger alt efter hvilken databaseserver/webserver der er lavet en kopi af.
Passwordet til backupmaster er det samme som ens FTP password, ændrer man sit FTP password, kan det tage op til en time inden backupmaster FTP passwordet er opdateret, det opdateres normalt hver hele time.
Hvad tid kører Database/FTP backuppen?
Backup startes i løbet af natten og køres efter et kø system, man kan derfor ikke præcist sige hvad tid backup for ens servere sker. Backup tager lidt længere tid første gang den køres, ved genkørsler er det normalt hurtigere da der kun hentes "forskellen" på det som ligger i kundens backupområde og de aktuelle data. Den månedlige backup laves ikke nødvendigvis den 1ste i måneden, da systemet skrevet tidligere backer op efter et køsystem, derfor kan ens månedlige backup godt være foretaget den 3die i måneden. Typisk er den første backup backupmaster laver lidt forsinket, da den skal starte på en frisk backup, hvor de backups der laves senere, typisk sker hurtigere da visse filer allerede er på backupsystemet.
MySQL backup laves flere gange dagligt og laves af flere backend servere, man skal derfor checke på de backend/backup servere der er tildelt for den nyeste/den kopi man skal bruge.
Hvordan opgraderer jeg til produktet?
Opgradering til Backupmaster foretages fra opgraderingsfanebladet. Efter opgradering vil den første backup foretages ved midnatstid. Backupmaster er normalt en fast del af et mail eller webhotel abonnement medmindre man har frasagt sig dette.
[Back to top] -
Hvordan henter jeg min website backup ind igen (ikke MySQL) ?
Se længere nede for "metode 3", det er den nemmeste metode til at genskabe filer på dit website.
Backup består af 3 forskellige typer, MySQL som er dit databaseindhold, dine e-mails/postkasser forudsat du har mail hos os og derudover selve websitet.
Website
Selve websitets filer laves der også backup af, der er flere kopier af kundernes websites, fordelt over flere backupservere, man kan se disse i Backupmaster ikonet i vores kontrolpanel. Selve proceduren mht. FTP, FTP er den metode man henter filerne ned på, er beskrevet i FTP sektionen i vores supportsektion.
Metode 1:
Dette er for backupsystemet hvor folderen for den givne php webserver ikke har en mastercopy og forløbne numre som er offset/forskel fra mastercopy (biblioteker 1,2,3 osv)
1: Hent filerne ned fra backupmaster systemet for den dato der er relevant til din egen computer.
2: Upload dem til websitets PHP server
Vi kan ikke vejlede omkring hvilke filer der skal uploades og hvilke ikke, det er noget ens webdesigner skal konsulteres omkring. Det anbefales at man henter ens websites filer ned og gemmer lokalt hos sig selv inden man begynder at overskrive filer på websitet.
Metode 2:
Tryk den blå Webserver backup log knap under oversigten over alle dine webserver backups.
Website backup hvor der forekommer en mastercopy folder.
Er backuppen af en incremental type, består den af en mastercopy folder (angivet med grøn i oversigten) og derefter nogle foldere som er offset fra mastercopy (angivet med blå i oversigten), angivet med et nummer. Lad os antage der er en folder kaldet:
mastercopy. Den folder indeholder en komplet kopi af serveren på den angivne dato hvor backuppen er lavet. Denne kopi hentes ned til egen computer og uploades til webserveren.
Udover mastercopy kan der være foldere angivet med numre. Det er et tal der tælles op. Det højeste nummer vil være den nyeste forskelskopi af serveren sammenlignet med mastercopy. Alt det betyder er alt alle filer som er nye eller rettede som ikke er med i mastercopy (husk, mastercopy kan være eksempelvis 5 dage gammel). Man henter derfor den kopi ned til egen computer og uploader til webserveren. Man har såles uploadet:
mastercopy som er den originale kopi
Højeste nummer som er nye eller rettede filer fra mastercopy originalen.
Uploades begge, mastercopy først og derefter incremental forskellen, er din webserver som den fra på den dato incremental nummer kopien var lavet.
Mastercopy kan indeholde filer som man senere har slettet og som ikke mere skal være der, man skal derfor gå ind og slette disse på sin server eller man kan lade dem ligge.
Metode 3:
Tryk den blå Webserver backup log knap under oversigten over alle dine webserver backups.
I Backupmaster ikonet kan man se alle de webservere der er tildelt ens webhotel, det er de servere som har data på som vises. Der er 2 typer af backups:
Complete copy og Incremental backup: Complete backup (angivet med grøn) er et snapshot, dvs en komplet kopi af ens website på den angivne dato. Trykker man Backupinfo som vises ud for hver server kan man se mere information omkring den pågældne backup og der er ligeledes en blå restore knap. Vælger man at restore sit website ved hjælp af denne funktion vil systemet slette (hvis du sætter flueben for slet) alle de filer der ligger på en angivne server og derefter importere alle de filer som ligger på backupserveren og ligge disse på serveren. Har man et hacket website kan man i Webftp gå backuppen igennem og se om der er noget suspekt på backuppen. Et hacket website er hacket af den simple grund at der ligger filer på sitet som giver en hacker adgang til websitet, er disse ligeledes på backuppen er sikkerhedsproblemet ikke løst.
En mere udførlig liste kan ses i den blå Webserver backup log knap. Trykker man denne vil man se den komplette liste over alle de backups der ligger på backupsystemet, både Complete backups (grøn) og også Incremental (blå). Incremental er forskellen imellem Complete backup og hvad der er af nye filer på en angivne dato. Man kan i mange tilfælde få sit site op og køre igen ved at anmode om Restore af en ældre Complete backup og derefter tage en Incremental bagefter som så ligges oveni ens Complete backup kopi.
Restore af websites filer retter ikke de data der måtte være i ens MySQL database server, denne skal genskabes som beskrevet andetsteds i vores supportsektion.
[Back to top] -
Mail backup, hvordan fungerer dette?
Kunder med backupmaster har adgang til at hente en tidligere backup ind fra et af vore mange backupsystemer. Vores backupsystem laver en komplet kopi af din postkasses indhold flere gange om ugen (disse overskrives ugen efter) og derudover en gang omkring den første i måneden (disse overskrives måneden efter), man har derfor adgang til at restore en postkasse fra tidligere, og helt uden at det indhold der ligger i postkassen på restoretidspunktet, overskrives. Med backupmaster har man således adgang til at restore til de e-mails der lå i ens postkasse på det givne tidspunkt, mail der er kommet 2 sekunder efter vi har lavet backup, er således ikke med i backupkopien.
Systemet er simpelt, man trykker Backupmaster ikonet inde i vores kontrolpanel, ude til højre kan man se "restore" knappen nederst på siden udfor den pågældende postkasse, hvor man kan bede om en genskabelse af e-mails fra en bestemt dato.
Jeg henter med POP3, kan i også restore disse?
I visse tilfælde har kunder der bruger POP3 sat deres mailprogram til at slette mails fra vore servere, typisk mails som er mere end 10 eller 30 dage gamle, det betyder i praksis at vi ikke har en kopi af disse e-mails, kunden skal derfor selv sørge for at have kopi af sin computer, det er der e-mails som er slettet fra vores system ligger, og ikke på vore systemer.
Jeg har ikke backupmaster, kan jeg stadig hente kopi og benytte restore?
Systemet laver stadig backup af din postkasse, opgraderer man til backupmaster får man adgang til at restore sine e-mails.
[Back to top] -
MySQL genskabelse af data fra backup.
Ens website består normalt af filer på webserveren og ligeledes filer på MySQL databaseserveren. Man har normalt flere databaseservere og man skal derfor checke hvilken databaseserver man bruger inden man begynder at rode med MySQL databaseserveren.
Proceduren som anbefales er denne:
1: Find hvilken databaseserver man benytter (se evt i dit websites config filer, i Wordpress er dette angivet i wp-config.php
2: I MySQL ikonet er der et phpmyadmin link udfor hver server, i phpmyadmin kan man importere og eksportere data. Tryk PHPMyadmin for at gå til MySQL administrationssystemet.
3: Eksporter alt databaseindhold og gem lokalt som kopi. Disse data er de aktive data på serveren
4: I MySQL ikonet kan man lave en Drop database. Ved at foretage dette skridt sletter man alt indhold på databaseserveren (og derfor skal man lave en kopi som skrevet i punkt 3)
5: Hent den databasekopi man vil restore fra backupmaster systemet. Denne gemmes lokalt hos sig selv i en fil
6: Importer (I PHPMyadmin) denne fil (kan tage flere minutter alt efter størrelse)
Man har nu restoret databasen til den kopi man har hentet ned fra backupmaster systemet.
Man skal være opmærksom på at alt data der er kommet i MySQL efter datoen på ens database backup er tabt.
[Back to top] -
Nogen har hacket min computer og fået fat i mine passwords, kan de slette mine backups?
Backups på vores systemer, FTP, MySQL og Mail kan ikke slettes, de er låst så man kun kan hente filer fra vore backupsystemer.
[Back to top]
CGI -
Hvordan benytter jeg formmail til afsendelse af emails?
For at benytte FormMail til at afsende email med, skal man benytte det script vi allerede har i vores system. Dette script vi selv benytter i vores kontaktformular er det mest benyttede script i verden. Vi anbefaler derudover at siden
http://www.scriptarchive.com/readme/formmail.html
gennemses.
I kan se vores formmail kald her
Vis kilde og hele "sourcen" kan gemmes lokalt og rettes til.
Vigtigt: Modtager adressen for "recipients" skal være en e-mail adresse hosted på et domænenavn i vores system, ellers afvises formularen. Dette er af hensyn til at vores formmail ikke skal kunne misbruges til spam.
[Back to top] -
Hvordan laver jeg en webcounter?
Tælleren oprettes ved at skrive nedenstående i et af sine webdokumenter, f.eks index.htm for en forside tæller.
Ftplogin udskiftes med jeres eget ftplogin, i kan se dette under
domæne information.
Farven kan kontrolleres helt ned til den mindste detajle. &frgb betyder at man kan kontrollere den enkelte farvekanon i rammen, og på den måde "skrue" op og ned for farverne. De 3 tal "255;215;120", er henholdsvis 255 for den røde, 215 for den grønne og 120 for den blå farvekanon. &ft=2 er ramme tykkelse (ft=Frame Thickness). dd=B er tællertypen, der er mange forskellige typer, typerne kan ses her .
Tælleren i dette eksempel ser således ud:
Se evt. den engelske hjælpefil for mere information.
Der findes 2 tællere på vort system:
Count.cgi, som ikke tæller op hvis man forsøger at snyde tælleren ved at trykke Reload/Opdater i sin browser. og Count.cgi.reload som vil tælle op ved tryk på Reload/Opdater. Count.cgi.reload bruges som tæller i dette eksempel. Der er ingen begrænsninger i antallet af tællere man kan have på sit webhotel, det er kun df=ftplogin.xxxxx.SYNTAX der skal ændres.
[Back to top]
CMS > Cachesystem -
Google Pagespeed module
Alle webservere har Googles Pagespeed installeret, det er dog slået fra på kundernes websites og skal, af kunden selv, etableres. Etablering af Google Pagespeed modul foretages i .htaccess filen ved at indtastes dette i toppen af filen:
ModPagespeed on
ModPagespeedEnableFilters rewrite_css,combine_css
ModPagespeedEnableFilters recompress_images
ModPagespeedEnableFilters convert_png_to_jpeg,convert_jpeg_to_webp
ModPagespeedEnableFilters collapse_whitespace,remove_comments
ModPagespeedJpegRecompressionQuality 20
ModPagespeedJpegRecompressionQualityForSmallScreens 20
ModPagespeedRewriteLevel OptimizeForBandwidth
Der er eksempler online for hvilke parametre man kan bruge for modulet, vi henviser til denne side for mere information:
https://www.modpagespeed.com/doc/config_filters
[Back to top] -
Redis cache information, sikkerhed
Man har mulighed for at benytte serverside caching i form af Redis caching system. Bruger man WordPress er det beskrevet i PHP support sektionen hvordan man sikrer sin WordPress. Har man et andet system, eller udvikler man sit eget, skal man sikre sig at de Redis keys man bruger er svære at gætte så andre ikke kan se ens variabler og ligeledes forhindre at 2 websites bruger samme variablenavne. Det er vigtigt at man tager hånd om dette i forbindelse med udviklingen af sit website.
[Back to top] -
Webserver versioner og eventuel server cache
Skift af webserver og caching på ens website styres i PHP / FTP ikonet i domænets kontrolpanel. Det tager typisk 15 minutter fra man bestiller/ændrer og til det anmodne slår igennem.
Vi gør opmærksom på at problemer med websitet efter skift/rettelse af indstillinger er ikke noget vi yder support til, man skal derfor alliere sig med et designbureau som kan rette ens website så det virker igen/korrekt.
Vil tilbyder flere typer webservere til vores kunder og ligeledes en backend "cache" man kan tilslutte (læs længere nede omkring cache).
Apache webserver:
Standard er Apache webserveren. Det er den mest udbredte form af webserver. Med Apache har man mulighed for at benytte .htaccess filer til diverse settings og features.
Webserver cache:
Vi tilbyder at vi kan etablere et cache system. Med et cache system vil ens website blive markant hurtigere (forudsat at det der besøges ligger i cache). Problemet med cache er at det kan lave ballade med eksempelvis shops. Et problem der kan opstå er at en kunde ser en anden kundes indkøbskurv. Man skal derfor teste sit websites funktioner godt igennem inden man lancerer, og har man problemer, slå cachen fra med det samme.
Webserver cache virker på PHP 5.3 og nyere.
[Back to top] -
PHP Opcache
Internt i nyere PHP versioner (PHP 5.6 og nyere) er PHP's indbyggede "OPcache" aktiveret. OPcache er er en funktion i PHP som gemmer en "compilet" version af et PHP script så det ikke skal gencompiles når samme script benyttes igen. Det gør at PHP kan eksekvere scripts meget hurtigere hvis samme script allerede har været brugt indenfor de sidste 5 minutter. Det betyder desværre også at retter man i scripts manuelt, vil PHP ikke automatisk recompile et givent script førend den tidligere compilede version er timet ud. Man kan slå PHP Opcache fra (eksempelvis imedens man arbejder med sit website), ved at skrive følgende:
opcache.enable=0
i en fil man opretter på sit website i samme katalog som ens PHP script er lokaliseret. Filen der benyttes til dette hedder:
.user.ini
[Back to top]
CMS > WordPress -
Hvilken databaseserver benyttes til WordPress?
Alle MySQL databaseserverne, som er tildelt ens webhotel, er listet under ikonet MySQL i dit kontrolpanelet. Normalt er det MySQL med versionsnummer 8.0 som benyttes. Ved bestilling af en ny WordPress installation vil vores system automatisk vælge en MySQL 8.0, er 8.0 ikke i oversigten vil systemet automatisk oprette en MySQL 8.0.
Man kan i sin wp-config.php fil se hvilken MySQL server ens Wordpress blog benytter. Filen kan hentes ned til ens egen maskine i ikonet FTP / PHP, hvor der er en FTP klient man kan benytte til at hente og sende filer fra og til sit website.
[Back to top] -
Hvilket bibliotek installeres WordPress i?
WordPress installeres (normalt) i biblioteket / dvs man tilgår sin WordPress direkte på sin forside og ikke i et underkatalog. Man kan i autoinstalleren vælge at installere i et underkatalog.
Wordpress kommer allerede med et "default" layout. For fremtidige login til Wordpress skal man benytte et direkte link til administrationsdelen, denne forefindes:
http://MITDOMÆNENAVN/wp-login.php
Man logger ind med brugernavn og password man selv valgte efter konfigurationen.
I vores autoinstaller system er der en funktion som gør at man kan installere direkte i hovedkataloget, man skal være opmærksom på at alle filer der allerede ligger på ens website og som har samme navn vil blive overskrevet. Det anbefales at man laver en komplet kopi af alle ens filer hvis man ikke er helt sikker på om vigtige filer bliver overskrevet.
[Back to top] -
Hvordan flytter jeg min Wordpress blog fra en anden udbyder?
WordPress er relativt nemt at flytte fra en udbyder til en anden. Der er flere plugins man kan bruger til dette. De mest populære er plugins:
Duplicator
All-in-One WP Migration
man installerer et af disse plugins på sin nuværende WordPress installation og starter plugin. Man kan derefter hente en fil ned som indeholder ens installation. For at kunne importere denne fil på sit nye website skal man først oprette en helt ny WordPress installation på sit nye website, dette kan gøres via 1 klik installations systemet (husk at kør en opgradering af denne installation først). Efter man har installeret en ny WordPress skal man installere det plugin man brugte til at lave sin backup med og importere backupfilen, det er normalt alt der skal til.
[Back to top] -
Hvordan flytter jeg Wordpress ud som hovedside?
Ønsker man Wordpress som sin hovedside og ikke i et underkatalog kan man let flytte dette "en tand ud" med sit FTP program. Der er online gratis FTP program under fanebladet FTP / PHP som kan benyttes. Det er vigtigt at alle filerne flyttes "en tand ud", inkl alle underkataloger.
Filerne
Hentes ned til egen maskine og uploades igen, men denne gang i hovedkataloget og ikke i /Wordpress3 hvor de lå tidligere
Flytter man Wordpress ud i hovedkataloget, skal filen wp-config.php rettes til. Parametren:
define('ABSPATH', dirname(__FILE__) . '/Wordpress44');
rettes til:
define('ABSPATH', dirname(__FILE__) . '/');
Husk at uploade den rettede fil igen. Rettes denne fil ikke vil Wordpress tro at den stadig ligger i underkataloget og derfor vil eventuelle downloads og opdateringer ikke blive opdateret korrekt.
Vi installerer ikke Wordpress i roden af brugernes hjemmeside, det giver normalt problemer da eksisterende filer overskrives hvis brugeren i forvejen har et webhotel med filer. Mange af filnavnene er de samme og vil forårsage at brugerens vigtige filer overskrives.
I fanebladet MySQL er der et link til "MySQLadmin", udfor Mysql 5.6 serveren er der et link, trykkes dette kommer man til PHPMyAdmin sektionen for den aktuelle Wordpress database. I feltet:
wp_wp3_options
Feltet kan hedde noget andet, man kan se hvad den seneste installation har brugt i Installations log under 1 klik ikonet.
udfor "siteurl" skal man fjerne /Wordpress44 fra option_values derefter vil det virke med Wordpress i roden. Samme skal foretages med "home" setting.
I mange tilfælde er det nødvendigt at rette "paths" på diverse indlæg, billeder mm så de passer korrekt. Har man oprettet en del indlæg og billeder med /Wordpress44 som sti vil det forekomme i databasen med /Wordpress44. Dette skal således rettes der hvor det forekommer.
Det er vigtigt at ændringerne foretages 100% korrekt ellers vil det ikke virke. Man kan risikere at man retter forkert og derefter skal starte helt forfra med sin blog, det anbefales at der laves en backup af alle tabeller inden man retter i sine tabeller. Backup foretages i PHPMyadmins export/eksporter funktion.
[Back to top] -
Hvordan frakobler jeg plugins udenom Administrator delen i Wordpress?
Har man et plugin som man ikke kan/vil bruge i Wordpress mere, enten fordi det laver fejl eller at man på den ene eller den anden måde ikke længere kan komme ind i Wordpress fordi pluginet laver problemer skal man frakoble dette plugin som laver ballade. Metoden er som følger:
METODE 1
* Man logger ind på sit website med sit FTP program, enten et FTP program man selv har installeret eller vores javabaserede FTP program som forefindes i fanebladet PHP4/5 i vores kontrolpanel
* Man går ind i folderen:
wp-content/plugins
Hvor alle ens plugins findes
* Man markerer folderen og omdøber/renamer folderen til noget andet
Det pågældende plugin er nu frakoblet. Det anbefales ikke at man sletter folderen, en omdøbning er nok.
METODE 2
I den database man benytter er der en tabel der typisk hedder wh_wp3_options. En af kolonnerne hedder
active_plugins
Man kan i MySQL fanebladet få adgang til denne tabel og indholdet i kolonnen kan rettes. Typisk skal man omdøbe en af de aktive plugins til noget andet, eksempelvis kunne man sætte et X foran en af de plugins man har en mistanke om laver balladen. Wordpress loader derefter ikke den pågældende plugin eftersom den hermed ikke findes mere.
[Back to top] -
Hvordan installerer jeg WordPress?
WordPress er en del af vores autoinstallationssystem. Alle brugere som har et webhotel i deres abonnement, kan let installere det fortrinlige WordPress system.
Autoinstallationssystemet opretter automatisk WordPress på dit webhotel på under 5 minutter.
For at benytte WordPress skal man gøre således:
* Log ind på sin konto fra vores forside
* Tryk domænenavnet i oversigten over domænenavne
* Tryk ikonet 1 Klik installationsmoduler
Tryk installationsknappen for WordPress. Er man en kunde fra før PHP 5.2 som på markedet, skal man inden det sidste trin foretages oprette en PHP 7.X server, dette gøres i fanebladet FTP / PHP.
Har man flere servere på sit webhotel, kan man bestemme hvilken server man skal installere til. Den server som er din aktive server er automatisk forvalgt. Man kan i installationsprocessen selv bestemme om man vil have WordPress i et underkatalog eller i hovedkataloget.
Vælger man hovedkataloget, og der allerede er filer der, vil ens filer blive overskrevet med den nye installation. Det er derfor vigtigt at man ved hvad man laver, og har man vigtige filer liggende, eksempelvis fra et andet CMS system som Drupal eller Joomla, vil visse af disse filer automatisk blive overskrevet da visse af filnavnene er identiske.
[Back to top] -
Hvordan laver jeg Wordpress fra Dansk til Engelsk?
Når man bestiller en Wordpress installation fra vores 1 klik installationssystem sættes Wordpress installationen til det sprog som du har valg ved oprettelse af din konto. Skal man fjerne Dansk fra sin Wordpress installation skal man derfor ind og rette i en fil på sit website. Dette gøres via FTP som der er et link til i oversigten over servere i fanebladet/ikonet FTP / PHP.
Filen som der skal rettes i hedder:
wp-config.php
Linien som skal rettes i hedder:
define ('WPLANG', 'da_DK');
Man fjerner da_DK og uploader filen igen. Herefter er ens Wordpress nu på Engelsk.
[Back to top] -
Hvordan logger jeg ind til min administratordel?
Har man ikke et login menupunkt på den template som man benytter, skal man skrive adressen direkte:
http://www.mitdomainnavn.dk/wp-login.php
Derefter har man adgang til at logge ind til sin backend/administratordel.
[Back to top] -
Jeg får en fejl "500", hvad betyder det?
Får man en fejl 500 når man besøger sit website skyldes det normalt:
* Der er en fejl i en .htaccess fil. Fejl 500 som skyldes en fejl i en .htaccess fil kan ses i vores kontrolpanel i fanebladet Statistikker udfor ens webserver kan man se "error log" for webserveren. Har man mere end 1 webserver kan man i fanebladet FTP / PHP se hvilken af serverne er registereret som den "aktive server". Fejl i .htaccess filer rettes med sit FTP program, man henter filen ned, retter fejlen og uploader den igen til webserveren.
* Wordpress kan ikke tilgå databasen, dette skyldes at databaseserver, brugernavn, password eller databasenavn er forkerte. Man kan i fanebladet MySQL se alle de databaser man har til webhotellet for sit domænenavn.
[Back to top] -
Jeg vil starte med en ny WordPress installation
Ønsker man at starte på en frisk Wordpress installation behøver man ikke at installere filer forfra, alt hvad man behøver er at rettet feltet "table_prefix" i filen wp-config.php til et andet og ubrugt "prefix", eller man kan bestille en ny installation fra 1 klik ikonet (husk at sæt fluehak i installer i roden hvis du har en installation i roden i forvejen). Man skal dog være opmærksom på at filer som har samme navn, vil overskrives af autoinstalleren.
Skal man rette i wp-config.php, skal man hente filen ned på sin egen computer først og rette den.Filen henter man med sit FTP program, indholdet rettes og filen uploades igen.
Har man brug for at "cleane" hele sin installation, skal man logge ind på FTP som beskrevet andetsteds i vores supportsektion, og slette alle filer. Man kan/skal også slette hele sin database, det gøres i DROP DATABASE ude i højre af vores MySQL ikon i vores kontrolpanel. Man skal huske at ved drop database, slettes alt indhold i databasen, der er intet tilbage. Det er typisk MySQL 5.6 som bruges til WordPress i vores system.
[Back to top] -
Jeg ønsker at flytte mit WordPress website
Ønsker man at flytte et eksisterende WordPress website fra en server til en anden, dette kan være i forbindelse med at man vil flytte fra en anden udbyder til vores system, er en af de nemmeste metoder at benytte et WordPress plugin kaldet Duplicator. Proceduren er således:
* Installer Duplicator på det eksisterende WordPress website og lav en kopi af sitet. Denne backup laves som en ZIP fil, filen skal man gemme på sin egen computer så man kan importere filen senere. Man skal ligeledes gemme filen installer.php da denne senere skal bruges til import af backup til serveren.
* Flyt domænenavnet til vores system.
* SSL. Skal man bruge SSL skal dette oprettes i LetsEncrypt ikonet. Det kan man typisk oprette ca 1 time efter domænet er flyttet til vores system. SSL virker typisk efter 10-15 min efter bestilling.
* Upload filen installer.php og ligeledes din backupfil til din webserver og kald installer.php:
http(s)://www.domænenavn.dk/installer.php
Og følg instruktionerne. Filerne kan uploades ved hjælp af WebFTP, man finder WebFTP i PHP ikonet. Husk at vælg WebFTP udfor den korrekte server så filerne uploades korrekt.
MySQL/MariaDB:
Ved import skal man angive en database server.Vi anbefaler man benytte MySQL 8.0. Man kan se de databaser man er tildelt i domænets kontrolpanel i MySQL ikonet. Har man ikke en MySQL 8.0 database allerede kan man gratis bestille en hvilket foretages samme sted. Informationerne der skal bruges for indtastning af database informationer forefindes i Info linket ude til højre, tryk evt. MySQL ikonet igen for opdatering af oversigten hvis man lige har oprettet en ny MySQL databaseserver. Database server er ikke localhost selvom Duplicator anbefaler dette, database serveren, brugernavn, database og password forefindes i det før nævnte Info link.
Migrering af WordPress website fra tidligere server (udbyder) til vores system er hermed gjort.
[Back to top] -
Kan jeg køre mere end en Wordpress blog på mit site?
Har man behov for at have mere end en Wordpress blog på sit site kan man let det. Det nemmeste, forudsat man ikke har Wordpress installeret af autoinstaller i /Wordpress3 eller /Wordpress35 underkataloget er at gøre således:
* Bestil en Wordpress installation med installation til /WordpressXX
* Log in med FTP programmet. Enten med vores indbyggede FTP system eller brugerens eget FTP program. Hent filen ned, ret, og upload den igen.
* Rename/Omdøb biblioteket /WordpressXX til et andet navn
* I biblioteket ligger der en fil kaldet wp-config.php, i denne er angivet
$table_prefix
Dette er normalt, hvis vores autoinstaller er benyttet, sat til enten wh_wp35_ eller wh_wp_. Det er vigtigt at dette rettes til noget der ikke er brugt før.
Efter man har rettet til et nyt og ubrugt $table_prefix kan ens nye WordPress installeres.
Har man tillægsproduktet sub domæner skal man omdøbe kataloget til samme navn som ens sub domæner hedder. Hedder ens subdomæne kontor skal man omdøbe Wordpress## til kontor (med små bogstaver). Et $table_prefix kunne eksempelvis rettes til wh_kontor_.
Man kan have mange Wordpress blogs på sit website dog skal man huske at jo flere Wordpress man har på samme server jo færre ressourcer er der tildelt per WordPress blog.
[Back to top] -
Min wordpress virker ikke, kan jeg få den igang igen?
Har man et wordpress plugin som gør at man ikke kan benytte sin wordpress er det beskrevet andetsteds i denne supportsektion hvordan dette kan frakobles.
Wordpress kan ind imellem lave ballade og i visse tilfælde kan man snyde Wordpress igang igen ved at frakoble et plugin, teste sin side igen, og tilkoble plugin igen. Dette foretages i fanebladet:
MySQL > PHPMyAdmin
i vores kontrolpanel.
Man skal benytte PHPMyAdmin for den database server som kan benytte til Wordpress. Tabellen slutter normalt med
wp_options og det felt man skal rette i hedder active_plugins. I eksemplet forneden tager vi tabellen

sætter et X foran det første plugin

og gemmer
derefter reloader vi vores hjemmeside og retter tilbage igen.

Normalt tvinger dette Wordpress til at starte op igen.
[Back to top] -
Ydes der support til WordPress?
At yde support til kundernes hjemmesider, deraf ligeledes WordPress, er ikke noget vi gør. Der er tusindvis af mennesker, hvis ikke millioner, som bruger WordPress dagligt, og derfor også en masse hjælp at hente online.
Skal man have hjælp til WordPress er der et dansk supportforum på adressen:
http://wp-danmark.dk/forum/
Hvor alle eksperterne sidder. Der er ligeledes en dansk facebookgruppe, og skal man have professionel hjælp anbefaler vi altid:
http://www.amino.dk
Hvor mange virksomheder tilbyder hjælp til opsætning af eksempelvis Webshops og design.
[Back to top]
DNS -
DNS manager, hvor finder jeg den?
For at benytte DNS manager skal man logge ind i sin konto fra vores forside. Man trykker derefter det domainnavn man vil rette sin DNS for. Der er nu en ny menu med et faneblad "DNS Manager".
At rette i DNS kræver et vist kendskab til DNS systemet og hvad de forskellige felter betyder. Der er lavet en hjælpemenu i toppen af DNS manageren.
|
[Back to top] -
Flytning af dansk domæne til vores system
For at flytte et .dk domæne til vores system skal man oprette en ordre inden dette foretages. Dette er for at domænet oprettes korrekt på vore navneservere og ellers implementeres korrekt i vore systemer.
Ved oprettelse af en ordre hvori en flytning af domæne er en del af ordren, vil vores system automatisk sende en email med korrekte instruktioner omkring flytteprocedure. Alternativt kan man benytte proceduren:
Log ind i konto fra vores forside
Tryk det domæne man vil se information for
Under fanebladet Domæne og DNS info er der et link direkte til "redelegering" af et .dk domæne.
Efter at processen er startet vil DK-hostmaster sende en e-mail til den emailadresse som er ansvarlig for domænet. Er denne e-mail adresse ikke korrekt skal man henvende sig til DK-hostmaster direkte og bede om en opdatering af sin e-mail adresse.
|
[Back to top] -
Flytning af ikke .dk domæne til vores system
For at flytte et domæne, et domæne som ikke er et dansk .dk domæne, skal man bruge et AUTH ID fra sin nuværende udbyder. Efter at AUTH ID er udleveret af den tidligere udbyder skal dette sendes til os via vores kontaktformular. Vi sender automatisk, i din oprettelses e-mail, et link hvori du angiver din AUTH ID. Efter vi har modtaget det korrekte AUTH ID, starter vi processen med at flytte domænet til vores system. Flytning af domænet kan tage op til 1 uge. Inden man sender AUTH ID, skal man ligeledes sikre sig at domænet er i UNLOCK status. Nogle udbydere udleverer AUTH ID uden at lave en UNLOCK på domænet, de har sandsynligvis ikke forstået at grunden til at kunden beder om et AUTH ID, er fordi kunden er ved at flytte domænet, derfor er UNLOCK altid en selvfølgelighed.
Selve processen
Efter vi har anmodet om en flytning af domænet med AUTH ID, sendes der normalt en email til den administrative kontakt for domænet. Det er vigtigt at denne emails instruktioner følges. Ved anmodning af AUTH ID fra den nuværende udbyder, er det vigtigt at man sikrer sig at man selv er den administrative kontakt, eller at den udbyder som har kontrollen med domænet inden flytning, varetager ansvaret at flytte et domæne ud fra deres system. Ikke alle udbydere er lige servicevenlige med dette, og den seneste tid har vi set konkurrenter der er gået konkurs, og det kan let blive et stort problem at flytte sit domæne ud hvis ikke man har adgang til AUTH ID eller den administrative kontaktpersons emailadresse.
Har man et specielt setup, dette kan eksempelvis være en exchange mail server som er sat op til at modtage ens e-mails, skal man huske at rette MX records til inden at domænet flyttes. Glemmer man at rette eksempelvis MX records til, kan e-mails gå tabt.
|
[Back to top] -
Flytning/skift af navneserver for .dk domæne, hvordan?
Skal man skifte navneserver til en anden udbyders DNS servere, og domænenavnet er af .DK typen, skal skiftet foretages i DK-Hostmaster A/S kontrolpanel. Din nye udbyder skal hjælpe dig med denne process, vi er ikke involveret i en udflytning/skift af DNS for .DK domæner væk fra vores system til en anden udbyders DNS servere. Processen er derfor noget man skal gøre i samarbejde med sin nye udbyder og DK-hostmasters system/kontrolpanel.
Men min udbyder siger i skal gøre det?
Mange udenlandske udbydere har et standardsvar for hvordan man skifter DNS servere for et givent domænenavn, normalt er det også os der skal hjælpe med dette (for andre typer domæner), men for lige netop .DK domæner er denne process styret 100% af DK-hostmaster og vi kan derfor ikke foretage skiftet, nogle udbydere skriver også at vi skal udlevere en AUTH/EPP kode, man bruger ikke AUTH/EPP koder til .DK domænetypen.
Mit skift af navneservere til anden udbyders navneservere fejler, hvad kan jeg gøre?
Er din nye udbyders navneservere ikke godkendte af DK-hostmaster (DK-hostmaster styrer hvilke navneservere som er aktive for alle .DK domæner), kan du ikke skifte navneservere for dit .DK til de nye navneservere, din nye udbyder skal derfor tage kontakt med DK-hostmaster og få de pågældende navneservere godkendt hvorefter man kan skifte til disse i DK-hostmasters kontrolpanel. Det er din nye udbyders opgave at sørge for at de navneservere som du er tildelt i din nye udbyders system er godkendte.
[Back to top] -
Hvad er CNAME og A-records? Hvad bruger man MX record til?
At rette i ens DNS indstillinger er ikke for amatører og vi anbefaler ikke at man retter indstillinger medmindre man ved hvad man laver. En kort beskrivelse af DNS kan simplificeres til:
A record | Peges til en IP adresse.
Har du f.eks en maskine derhjemme med ip nummer 121.222.111.100 kan du lave en A record kaldet hjemme pegende til det IP nummer. Din hjemmepc hedder derefter hjemme.ditdomainnavn.dk
|
CNAME record | Peges til et eksisterende hostnavn, som f.eks www.domainnavn.dk
|
MX record | MX er kort for MaileXchanger. Skal oprettes som et HOSTNAVN, en MX record kan ikke være et IP nummer
|
ROOTIP | ROOTIP er det IP nummer der fremkommer hvis man sender en ping til sit domænenavn uden www foran.
Har man en webserver med IP nummer 123.123.123.123 skal man således rette ROOTIP til 123.123.123.123. Skal man have www til at pege til serveren skal man ligeledes oprette en A record kaldet www pegende til 123.123.123.123.
Vore DNS servere opdaterer indenfor 1 minut efter der er trykket Gem i bunden af DNS manager.
|
TXT/SPF | TXT og SPF records indtastes som en hel streng. Vi anbefaler at man trykker Se/fjern hjælp for eksempler man kan bruge som udgangspunkt.
|
Vores supportafdeling hjælper gerne med at rette en kundes DNS records, den altid gældende pris kan ses i vores online prisliste.
VIGTIGT: Husk at tryk Gem.
[Back to top] -
Hvad er vigtigt når jeg flytter et domæne til systemet?
Når man flytter et domæne til vores system skal man, inden dette foretages, sikre sig at man ikke har nogle specielle indstillinger som skal rettes til i DNS manager inden en eventuel flytning finder sted. Har man eksempelvis en hjemmeside hos en udbyder som man skal beholde, men vil flytte sit domæne til vores system, skal man i DNS manager rette ROOTIP og oprette en www a record pegende til denne server inden man beder om en flytning. Samme gælder hvis man har en allerede eksisterende extern mailserver, denne skal oprettes som en MX record.
E-mail adresser man havde oprettet hos sin tidligere udbyder flyttes ikke automatisk med over, man skal derfor sikre sig at man har oprettet de aktive e-mail adresser i fanebladet "Ret E-mail adresser" inden man beder om at flytte sit domænenavn.
Ved flytning af domænenavn til vores system vil det oprettes med vores standardindstillinger. Dette foretages for at features som vores viderestillingsfunktion virker og at alle indstillinger peger korrekt til vore server til ens webhotel eller hvis man senere vil opgradere til et mail eller webhotel i vores opgraderingsmenu.
Laver man fejl i ens opsætning eller glemmer at rette til inden flytningen fysisk foretages vil det forårsage datatab eller nedetid for ens domænenavn, det anbefales at man planlægger en flytning inden man foretager det sidste trin i flytteproceduren.
|
[Back to top] -
Hvad IP numre har DNS serverne?
DNS | IP nummer |
| ns1pri.webhosting.dk | 157.250.160.80 |
ns2.webhosting.dk | 157.250.163.65 |
ns3.webhosting.dk | 95.217.166.205 |
ns7.webhosting.dk | 159.69.216.38 |
[Back to top] -
Hvilke DNS servere skal jeg bruge?
Ved oprettelse af ethvert domæne i vores system bliver der automatisk tildelt DNS servere. Disse kan ses i kontrolpanelet. Man logger ind fra vores forside, og vælger det domænenavn man vil se informationen for. Vi opretter for tiden alle webhoteller/domæner med:
Primær DNS | Sekundær DNS | Sekundær DNS | Sekundær DNS |
ns1pri.webhosting.dk | ns2.webhosting.dk | ns3.webhosting.dk | ns7.webhosting.dk |
|
[Back to top] -
Hvordan beder jeg om mit AUTH-ID/Skifter BILLING CONTACT/Modtager EPP kode
Generelt er der ingen ide i at flytte sit domæne til en anden udbyder, normalt er det dyrere at have sit domænenavn andetsteds og med vores DNS manager kan man sætte ens DNS settings til det korrekte som angivet af ens nye udbyder. DNS hosting er gratis i vores system, alt man betaler for er opretholdelsen af navnet, DNS manager er ligeledes et gratisaddon til ens domænenavn. Skift af navneserver til en anden udbyders er beskrevet andetsteds i vores supportsektion. Skift af navneserver er markant nemmere end at flytte et domænenavn, og sker indenfor ca 10 minutter efter at opgaven er bestilt.
VIGTIGT:
For visse domænetyper er der en periode fra registreringsdatoen hvor et domænenavn ikke kan flyttes til en anden udbyder. Denne begrænsning er ikke en begrænsning vi har sat i vores system men er en international aftale om hvor langt tid der skal gå inden et domæne flyttes. Man skal kontakte sin nye udbyder omkring dette og ikke vores supportafdeling.
EPP kode/AUTH ID
Skal man flytte sit domænenavn til en anden udbyder, og dette domænenavn ikke er et dansk .dk domæne (EPP for .DK skal man anmode om hos Punktum.dk, vi har ikke EPP koder for .DK domænetypen), skal man bruge et AUTH-ID/EPP KODE eller skifte BILLING CONTACT.
Man kan bede om sit AUTH-ID/EPP KODE direkte fra vores system. Dette foretages direkte under linket "Domæne og DNS info", man logger ind fra vores forside med sin konto og sit kontopassword, trykker det domænenavn man vil bede om AUTH ID for, og trykker linket. Tryk kun 1 gang, trykker man mere end 1 gang vil man modtage forskellige AUTH/EPP koder, kun en af disse vil være den aktuelle og det kan tage op til en uge førend man får at vide at den indtastede kode ikke er korrekt.
Er der ubetalte fakturaer for ens domænenavn kan man ikke bede om AUTH-ID, fakturaer skal betales inden et domæne kan flyttes ud af vores system.
Skift af BILLING CONTACT foretages samme sted som man beder om AUTH-ID. Man skal ikke bede om AUTH-ID hvis ens nye udbyder kun beder om at BILLING CONTACT skiftes.
Det er vigtigt at den nye BILLING CONTACT indskrives korrekt, den nye udbyder har kun mulighed for at overtage ansvaret for domænet hvis BILLING CONTACT er angivet 100% korrekt.
VIGTIGT (som tidligere beskrevet):
Visse domænetyper kan ikke flyttes indenfor de første 60 dage, det anbefales at man kontakter sin nye udbyder omkring begrænsningerne og ikke forespørger vores supportafdeling om emnet, vi kender ikke din nye udbyders flytteprocedurer og kan derfor ikke yde support til udflytninger.
Flytning af .EU domæner
For flytning af .EU domæner bruges ikke AUTH ID. Flytning af .EU skal foretages af den nye udbyder i samarbejde med EURID. Man bedes konsultere den nye udbyder omkring flytteprocessen. Alle .EU domæner registreret i vores system er registreret med kunden selv som ejer af domænenavnet og vi kan derfor ikke hjælpe med processen.
|